مذاکره بر سر غیرت یا امنیت ملی؟!
نویسنده : ، موضوعات : نقد و فیلم ، 2 ماه پیش ارسال شده

• احسان عباسی

شب گذشته آخرین برنامه «هفت» با حضور دو داور جشنواره سی و ششم روی آنتن رفت که در این برنامه یکی از داوران صحبت هایی را مبنی بر اینکه (در میان آثار فجر سی و ششم، خون و خشونت زیاد دیدیم، در صورتی که دوست داشتیم بیشتر مذاکره ببینیم)

اما پس از این اظهار نظر به راحتی می توان دریافت که منظور این داور از خشونت و خون سه فیلم لاتاری،‌تنگه ابوقریب و به وقت شام است.

اگر مقصود این داور جشنواره فیلم لاتاری است که با دیدن این فیلم چیزی جز احیای غیرت به مخاطب القا نخواهد شد، فیلمی که به طور مستقیم به مضمون غیرت اشاره دارد و شخصیت آقاموسی در این فیلم به دنبال احیای غیرت و به نوعی قهرمان قصه است. نکته ای که در سالیان اخیر نمونه ای با این کیفیت در سینمای ایران نداشته ایم. بدیهی است که امر حسنه ای با عنوان غیرت مذاکره را بر نمی تابد!

و اما فیلم بعدی تنگه ابوقریب نام دارد که مستقیما رشادت های گردان عمار را در ۲۱ تیرماه سال ۶۷ و مقابله با رژیم بعث عراق به تصویر می کشد. فیلمی که همه موارد آن دقیق است و بدیهی است که در چنین فیلمی کشتار و خون دیده شود چرا که فیلم جنگی است و نه یک فیلم ساختمانی!

به وقت شام «حاتمی کیا» هم از این غائله مستثنا نیست، فیلمی که جنایات و وحشی گری گروهک تکفیری داعش و جبهه النصره را به خوبی تصویر کشیده است. موردی که نمونه های آن را در اخبار سایت ها و شبکه های مجازی به وفور می‌توان مشاهده کرد.

حال با این اوصاف مقصود داور از اینکه دوست داشتند بیش از هر چیزی در فیلم ها مذاکره ببینند چیست؟ البته که این داور جشنواره پس از این صحبت ها اشاره نکرد که دقیقا در این سه فیلم بر سر چه موضوعی می توان مذاکره را به تصویر کشید، غیرت یا امنیت و عزت ملی؟!

 

تمامی حقوق مطالب برای وبسایت اس استار وی محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
تمامی حقوق مطالب برای وبسایت قدرت گرفته از : بک لینکس